کاشت مو

راهکارهایی برای درمان عفونت بعد از کاشت مو

چرا بعد از کاشت مو عفونت رخ می هد ؟

کاشت مو، روشی قطعی برای رهایی از ریزش موهاست. امروزه عمل پیوند مو با استفاده از تکنیک ها و روش های متفاوتی انجام می شود. در این جراحی، فولیکول های مو از پشت سر، برداشت می شوند و به نواحی کم تراکم مو، پیوند می خورند. با وجود اینکه کاشت مو روشی موثر و کم خطر است، اما گاهی ممکن است با بروز عوارضی همراه باشد.

عفونت، عارضه نادری است که ممکن است برخی افراد بعد از کاشت مو آن را تجربه کنند. درد ، سوزش، خارش، زخم، جوش و پوسته پوسته شدن، از علائم رایج عفونت بعد از کاشت مو هستند. درمان عفونت بعد از کاشت مو، اهیمت زیادی دارد و باید به موقع نسبت به درمان این عارضه اقدام کرد. به همین دلیل باید بعد از جراحی در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی به پزشک خود مراجعه کرده و دستورالعمل های درمانی را دنبال کنید.

چرا بعد از کاشت مو عفونت رخ می هد ؟

پوست اولین لایه محافظ فولیکول ها است که از آن ها در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. جراحت های کوچک هنگام جراحی، باعث باز شدن منافذی روی پوست می شود که آسیب پذیری آن را افزایش می دهد. برش هایی که در جریان پیوند مو روی پوست سر ایجاد می شوند، باعث آسیب دیدن محافظ اولیه فولیکول ها می شود. در این شرایط باکتری ها و میکروب ها به زیر پوست نفوذ می کنند و باعث بروز عفونت می شوند.

برخی از عزیزان در تشخیص علائم عفونت دچار اشتباه می شوند و هرگونه درد و تورم را نشانه ای از عفونت قلمداد می کنند. علائمی مانند تورم، قرمزی و خارش، نشانه های مشترک بین عفونت و روند طبیعی بهبودی هستند. به همین دلیل تشخیص علایم عفونت گاهی مشکل است. بنابراین، لازم است قبل از هرگونه اقدام خودسرانه، برای تشخیص عفونت به پزشک متخصص مراجعه کنید و حتما برای درمان عفونت بعد از کاشت مو، از دستورالعمل های وی پیروی کنید.

به لطف پیشرفت های روزافزون پزشکی در زمینه کاشت مو، خطر بروز عفونت پس از جراحی کاهش چشمگیری یافته است، اما همچنان احتمال بروز عفونت وجود دارد. البته همه افراد بعد از کاشت مو دچار عفونت نمی شوند. در صورتی که کاشت مو در مراکز معتبر درمانی و توسط پزشک متخصص انجام شود، احتمال بروز عفونت کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این، مراقبت های بعد از کاشت مو نیز نقش بسیار مهمی در کاهش خطر عفونت ایفا می کند. زیرا بعد از پیوند مو، پوست سر و فولیکول ها حساس هستند و باید به خوبی مراقبت شوند. با رعایت نکات بهداشتی براحتی میتوان از بروز عفونت جلوگیری کرد.

عفونت بعد از کاشت مو

درمان عفونت بعد از کاشت مو

با وجود اینکه عفونت بعد از کاشت مو نادر است، اما درصورت بروز باید جدی گرفته شود. عفونت درصورت عدم درمان، می تواند تاثیر منفی روی نتایج کاشت مو بگذارد و باعث آسیب رسیدن به فولیکول های مو شود. خوشبختانه با رعایت توصیه های پزشک و مراقبت از موهای پیوند شده، براحتی می توان از بروز عفونت جلوگیری کرد.

موثرترین راه برای پیشگیری و درمان عفونت بعد از کاشت مو، رعایت دستورالعمل های بهداشتی بعد از جراحی است. هدف از ارائه این دستورالعمل ها توسط پزشک، اطمیان یافتن از روند موفقیت آمیز پیوند مو است. در صورتی که توصیه های پزشک رعایت شود شاهد بهبودی هرچه سریع تر هستیم و از نتایج فوق العاده کاشت مو بهره خواهیم برد. مهم ترین مراقبت های بعد از کاشت مو برای پیشگیری و درمان عفونت عبارتند از :

• از ورزش کردن و انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید : بعد از انجام جراحی پیوند مو، باید به مدت یک ماه تا ۴۵ روز از انجام ورزش و فعالیت های سنگین اجتناب کرد. هرگونه فعالیتی که باعث افزایش تعریق در نواحی پوست سر شود، می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. عرق کردن باعث تولید باکتری می شود و به همین دلیل می تواند باعث بروز عفونت در پوست سر شود.

• داروها و آنتی بیوتیک ها را بطور منظم مصرف کنید : بعد از انجام جراحی، پزشک ممکن است برای پیشگیری از بروز عوارض، داروهایی همچون آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. برای پیشگیری و درمان عفونت باید دوره درمان مصرف داروها را کامل کنید.

• از خراشیدن و لمس کردن موها خودداری کنید : بعد از کاشت مو روی سر دلمه هایی ایجاد می شوند. این دلمه ها گاهی اوقات با خارش همراه هستند و افراد تمایل دارند آن ها را خراش دهند. برای کاهش خارش سر بعد از کاشت مو می توانید از شامپوهای بعد از کاشت مو یا محلول های ضد خارش یا قرص سیتریزین استفاده کنید. البته این دلمه ها خود به خود بعد از چند روز ریزش می کنند و نیازی نیست آن ها را دستکاری کنید چراکه خراشیدن دلمه ها باعث ایجاد زخم می شود و راه نفوذ باکتری را فراهم می کند. به همین دلیل لازم است بعد از انجام پیوند مو، از خاراندن و لمس کردن پوست سر اجتناب شود تا بهبودی سریع تر حاصل شود. همچنین ممکن است با خاراندن سر فولیکول های جوان را از جای خود خارج کنید و در آن قسمت دیگر مویی رشد نخواهد کرد.

• محل درمان را تمیز و پاکیزه نگه دارید : پاکیزگی پوست سر می تواند خطر بروز عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یک روز بعد از انجام جراحی می توانید شستشوی موها با شامپوی مخصوص را آغاز کنید. به دلیل حساس بودن فولیکول های کاشته شده ، لازم است حتما از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی یا شامپو بچه استفاه شود. شستشوی صحیح موها می تواند آلودگی ها را رفع کند و از بروز عفونت جلوگیری کند.
  • از مصرف الکل و سیگار بعد از جراحی اجتناب کنید : بعد از انجام کاشت مو، لازم است مدتی مصرف سیگار و الکل را قطع کنید. دخانیات و الکل روند بهبودی را کند می کنند. در صورت بروز عفونت، مصرف سیگار و الکل می تواند منجر به وخیم تر شدن شرایط شود و بهبودی زخم ها را با مشکل مواجه کند.
  • برای درمان عفونت موها بعد از کاشت از محلول اسپری نمکی استفاده کنید : محلول اسپری نمکی از طریق پاکسازی پوست سر، باکتری ها را از بین می برد و به مرور زمان عفونت را کاهش می دهد. برای درمان عفونت بعد از کاشت مو، محلول نمکی را روی گاز استریل اسپری کنید و روی موها پخش کنید. برای بهبودی سریع تر می توانید روزی 2 بار از این محلول استفاه کنید تا عفونت کاهش پیدا کند.
  • مراقبت های بهداشتی بعد از جراحی را رعایت کنید : روند موفقیت آمیز پیوند مو، تا حدود زیادی وابسته به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. در صورتی که بعد از انجام جراحی، توصیه های بهداشتی و مراقبتی رعایت شود، خطر بروز عفونت کاهش می یابد. برای دریافت نتایج مثبت، باید نحوه شستشوی موها، تغذیه بعد از کاشت، مصرف داروها و سایر توصیه ها را از پزشک دریافت کرده و طبق آن عمل کنید.

با وجود اینکه عفونت بعد از پیوند مو امری نادر است، اما همچنان احتمال بروز آن وجود دارد. برای به حداقل رساندن خطر عفونت لازم است عمل پیوند مو را در کلینیک های معتبر، توسط پزشکان متخصص و مجرب انجام دهید. کلینیک تخصصی ساعی با داشتن 12 سال سابقه درخشان اماده ارائه خدمات کاشت مو با کمترین عوارض و بیشترین اثربخشی به شما عزیزان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره پزشکان مجرب ما بهره مند شوید. در صورتی که درباره عفونت بعد از کاشت مو تجربه ای دارید در بخش نظرات تجربیات خود را با میان بگذارید.

• جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108