کاشت مو

مراحل کاشت مو در کلینیک ساعی

5
(6)

بدون شک ریزش مو یکی از بزرگترین چالش های پیش روی بسیاری از زنان و مردان در عصر حاضر است. علت را می توانید در عواملی نظیر رژیم های نامناسب غذایی، استرس، عدم تعادل هورمونی، استفاده از برخی داروهای شیمیایی و یا آلوپسی آندروژنیک جستجو کنید.

اگرچه همان طور که گفته شد ریزش مو می تواند ریشه در عوامل بسیاری داشته باشد، اما به جرأت می توان گفت یکی از رایج ترین علل ریزش مو در زنان و مردان، آلوپسی آندروژنیک (Androgenic alopecia) و یا به عبارتی طاسی با الگوی مردانه است که در مردانی که به لحاظ ژنتیکی مستعد آن هستند بروز خواهد کرد. این نوع طاسی که طبق برآوردها چیزی در حدود 40% از مردان تا سنین 40 سالگی با آن روبرو خواهند شد، عموماً با طاسی در قسمت های خط موی پیشانی آغاز شده و به مرور با افزایش سن پیش روی خواهد کرد.

همچنین این نوع ریزش می تواند فقط در ناحیه پیشانی ظهور کرده و یا قسمت های بالای سر را نیز درگیر کند. البته آلوپسی در زنان هم وجود دارد که معمولاً به صورت پراکنده مشاهده می شود. اما به نظر شما راه حل چیست؟

احتمالاً کاشت مو بهترین راهکار جهت گذر از این چالش بزرگ به نظر می رسد! اما آیا می دانید کاشت مو و مراحل کاشت مو چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال همراه با کلینیک ساعی باشید تا قدم به قدم به بررسی مراحل کاشت مو و روش های رایج آن بپردازیم.

آشنایی با تاریخچه کاشت مو در جهان

همان طور که گفته شد، ریزش مو تجربه ای است که درصد زیادی از زنان و مردان آن را تجربه خواهند کرد. بخشی از این افراد روی به روش های درمانی همچون استفاده از محلول موضعی ماینوکسیدیل (Minoxidil) می آورندکه نیازی به تجویز پزشک هم ندارد. اما روش انتخابی برخی دیگر، استفاده  از پیوند و یا کاشت مو است. کاشت مو روشی کم تهاجمی برای اضافه کردن تارهای مو بیشتر، به بخش هایی است که موهای نازکی دارند و یا به طور کامل دچار طاسی هستند. در واقع این پروسه با انتقال موهای ضخیم و مقاوم تر از قسمت های مختلف بدن، و پیوند دادن آن به نواحی درگیر طاسی و ریزش مو صورت می گیرد.

اما جالب است بدانید پیوند مو اولین بار در سال 1939 در کشور ژاپن آغاز شد. به مرور و با تکمیل تحقیقات در دهه های بعد، پزشکان با استفاده از تکنیک پلاگ (Plug) اقدام به پیوند گرافت هایی بزرگ به بخش های طاس سر نمودند. این گرافت ها به دلیل ضخامت بیش از حد، ظاهری کاملاً غیر طبیعی ایجاد می نمود که به همین علت به نام کاشت عروسکی هم شناخته می شد.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

نمونه کاشت مو به روش پلاگ که در گذشته انجام می شد.
نمونه کاشت مو به روش پلاگ که در گذشته انجام می شد.

به تدریج پزشکان با پیوند گرافت هایی کوچک تر، به حالت طبیعی تری دست پیدا کردند. سرانجام در سال 1995 روشی نو ظهور در کاشت مو، تحت عنوان روش پیوند واحد فولیکار FUT و یا همان کاشت نواری (Follicular Unit Transplant) رواج پیدا نمود که برای سال ها تبدیل به یکی از پرطرفدارترین روش های کاشت مو در جهان شد. به مرور روش های کم تهاجمی دیگری تحت عنوان استخراج واحدهای فولیکولی FUE یا کاشت مو به روش FIT و بعدها شیوه های SUT و MFIT یا Micro FIT نیز به تکنیک های کاشت مو افزوده شد.

کاشت مو چیست ؟

به طور کلی می توان گفت کاشت مو ابتدا با برداشت مو از بانک مو و انتقال آن به ناحیه درگیر طاسی آغاز می شود. این موها که به نام گرافت شناخته می شوند، شامل ریشه جدا شده مو از نقطه ای از پوست هستند. با گذشت چند هفته بخش زیادی از گرافت های انتقال داده شده دچار ریزش خواهد شد، اما ریشه آن همچنان در زیر پوست بصورت زنده باقی خواهد ماند. عموماً بعد از حدود 4 ماه، موها بصورت نازک و کرکی بر روی بخش طاس سر ظاهر می شوند و به تدریج طی یک دوره 9 ماهه این موها ضخیم تر و متراکم تر خواهد شد. پروسه رشد مو پس از عمل پیوند برای افراد متفاوت بوده و به طور معمول در یک بازه 6 الی 12 ماهه به نتیجه خواهد رسید.

با این توضیح، در ادامه ضمن بررسی مراحل مشترک کاشت مو به صورت کامل، به شرح این مراحل در هر یک از روش های کاشت نیز خواهیم پرداخت.

بررسی مراحل مشترک کاشت مو

اگرچه هر یک از تکنیک های کاشت مو شیوه ای مخصوص به خود را دارند اما در نهایت اساس کلیه این روش ها مشترک است. در واقع آن چه که روش های مختلف کاشت مو را متمایز از یکدیگر می کند نحوه برداشت گرافت ها و ابزاریست که در آن روش مورد استفاده قرار می گیرد. البته هزینه این عمل و تعداد جلسات مورد نیاز نیز از دیگر آیتم هایی است که در تکنیک های گوناگون کاملاً متفاوت می باشد. اما نقطه اشتراک تمامی این روش ها، برداشت فولیکول ها و یا گرافت از بانک مو، و انتقال آن به ناحیه گیرنده می باشد که در سه مرحله صورت می گیرد:

  • برداشت گرافت و یا فولیکول از پوست
  • آماده سازی فولیکول جهت انتقال
  • جایگذاری گرافت ها در ناحیه مورد نظر و آغاز رشد فولیکول های پیوندی
مرحله طراحی خط مو یا هیرلاین در کلینیک ساعی
مرحله طراحی خط مو یا هیرلاین در کلینیک ساعی

و اما مراحل مراجعه تا اجرای کاشت مو عبارت است از:

  1. دریافت مشاوره جهت انتخاب روش کاشت مو: آن چه که در درجه اول اهمیت دارد انتخاب یک کلینیک حرفه ای و متخصص در زمینه کاشت مو و دریافت مشاوره از متخصصین جهت انتخاب بهترین روش کاشت متناسب با است.
  1. انجام معاینات اولیه قبل از کاشت مو: پس از انجام جلسه اولیه مشاوره و انتخاب روش مورد نظر جهت کاشت، متخصصین کلینیک جهت بررسی بیماری های احتمالی فرد، اقدام به انجام آزمایشات اولیه می نمایند. این جلسه شامل دریافت اطلاعات لازم از داروهای مصرفی مراجع نیز می باشد. میزان مورد نیاز گرافت و محل انتقال آن نیز از دیگر اقداماتی است که در این مرحله مشخص خواهد شد.
  1. برداشت فولیکول از بانک مو: در ابتدا برداشت گرافت‌ها از بانک مو از ناحیه تعیین شده صورت می گیرد. این برداشت می تواند به دو صورت نواری (FUT و یا روش ترکیبی) و یا استخراج واحدهای فولیکولی (FIT و دیگر روش ها) اتفاق بیفتد.
  1. آماده سازی فولیکول جهت کاشت: در این مرحله فولیکول ها توسط میکروسکوپ جهت جایگذاری آماده خواهند شد. این آماده سازی شامل از بین بردن بافت اضافی فولیکول ها و انتقال آن به مایع نگهدارنده مخصوص است. در کاشت های نواری این پروسه کمی طولانی تر از تکنیک هایی است که از طریق استخراج واحد های فولیکولی صورت می گیرد. علت این تفاوت، آماده بودن گرافت ها در روش هایی نظیر کاشت مو به روش SUT پس از استخراج جهت کاشت است که این سبب کاهش زمان پروسه آماده سازی خواهد شد.
  1.  جایگذاری گرافت های مو یا کاشت مو : مرحله آخر و یا در واقع اجرای کاشت مو با ایجاد میکرو برش هایی (سوراخ) در نواحی تعیین شده جهت کاشت آغاز می شود. پس از ایجاد سوراخ ها که عموماً به قطر نیم الی یک میلیمتر هستند، فولیکول و یا همان گرافت به ترتیب درون هر سوراخ قرار داده می شود.
مرحله تزریق بی حسی با روش مدرن در کلینیک ساعی تهران
مرحله تزریق بی حسی با روش مدرن در کلینیک ساعی تهران

بررسی مراحل کاشت مو به روش FUT

FUT یا کاشت نواری شیوه ای است که به کاشت دانه به دانه فولیکول ها (واحدهای سازنده طبیعی مو) در محل مورد نظر می پردازد. مراحل کاشت در این تکنیک عبارت است از:

  1. جراح پس از بی حسی موضعی، با استفاده از تیغ جراحی، بخشی از پوست به طول چند سانتی متر را در قسمت پشت سر و یا بالای گوش برداشته و سپس محل را با استفاده از بخیه می بندد.
  2. در مرحله بعد پزشک پس از استخراج کلیه فولیکول های نوار پوستی و آماده سازی آن با استفاده از میکروسکوپ، اقدام به انتقال آن به نواحی طاس سر می نماید.
  3. عمل پیوند با ایجاد برش هایی منظم به وسیله پانچ های دستی در ناحیه مورد نظر، و قرار دادن فولیکول ها داخل آن اجرا می شود.
  4. در مرحله آخر محل جراحی شده با استفاده از باند پوشانده خواهد شد.

از مزیت های کاربرد میکروسکوپ در این روش، کاهش میزان خطا و افزایش سرعت برداشت فولیکول های سالم از نوار جدا شده است. همچنین کلیه مراحل کاشت مو با تکنیک FUT یا پیوند واحد فولیکولار، طی یک جلسه انجام شده و در این روش فرد نیازی به تراشیدن موهای خود نخواهد داشت. لازم به ذکر است جدا کردن پوست به صورت نواری روشی تهاجمی محسوب می شود که خونریزی نیز به همراه خواهد داشت. زخم های حاصل از این روش نسبتاً بزرگ بوده و نسبت به روش هایی نظیر کاشت اف آی تی (FIT) زمان بیشتری جهت ترمیم نیاز دارد.

مراقبت های بعد از کاشت مو FUT
  • بعد از کاشت مو به روش FUT از انجام ورزش های سنگین خودداری نمایید زیرا خطر بزرگ شدن جای زخم و گوشتی شدن آن وجود دارد.
  • به علت دردناک بودن محل زخم، عموماً استفاده از داروهایی نظیر آنتی بیوتیک، جهت کاهش خطر عفونت، داروهای ضد التهاب برای کاهش تورم و همچنین داروهای مسکن به منظور تسکین درد توسط پزشک توصیه می شود.
  • روش اف یو تی برای افرادی با پوست سر سفت که پوست آن ها انعطاف پذیری کافی را ندارد مناسب نمی باشد.
  • این روش به افرادی که سابقه زخم های گوشتی دارند توصیه نمی شود.
  • همچنین این روش به افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت و یا فشار خون نیز پیشنهاد نمی شود.

بررسی مراحل کاشت مو به روش FUE یا FIT

در کاشت مو به روش FUE به این ترتیب عمل خواهد شد:

  1. ابتدا موهای پشت سر تراشیده می شود.
  2. فولیکول ها به صورت مستقیم با ایجاد سوراخ هایی کم قطر، با استفاده از انبر از پوست ناحیه پشت سر خارج می شوند. لازم به ذکر است این سوراخ ها با ابزاری نظیر پانچ های دستی و یا تیغ جراحی ایجاد می شود.
  3. سلامت گرافت ها با استفاده از میکروسکوپ به دقت بررسی و آماده سازی می شود.
  4. سوراخ هایی کوچک بر روی ناحیه گیرنده ایجاد شده و گرافت ها داخل سوراخ ها قرار می گیرند.
  5. محل جراحی با استفاده از باند پوشانده می شود.

    مقایسه کاشت مو به روش FUE با روش FUT
    مقایسه کاشت مو به روش FUE با روش FUT

در روش کاشت FUE یا FIT نیاز به برش پوست نبوده و تنها اثری از سوراخ هایی کوچک در محل استخراج فولیکول ها باقی خواهد ماند. به دلیل روش استخراج فولیکول در FUE، این روش را می توان کم تهاجمی و با نتایجی طبیعی تر به شمار آورد. البته در این روش برداشت گرافت دارای محدودیت هایی است و همچنین استخراج هر فولیکول نیاز به دقت عمل بالا و استفاده از ابزاری بسیار ظریف و حرفه ای دارد. همچنین باید بدانید در این تکنیک لزوماً فولیکل ها از بخش پشت سر خارج نمی شوند. بلکه این برداشت می تواند از موهای ریش و یا برخی دیگر از قسمت های بدن صورت بگیرد.

بررسی مراحل کاشت مو به روش SUT

مراحل کاشت مو در تکنیک SUT را تا حدود زیادی می توان مشابه با کاشت اف یو ای (FUE) دانست. در حقیقت آن چه که دلیل تفاوت این روش هاست، ابزار مورد استفاده جهت برداشت فولیکول ها می باشد. برداشت فولیکول در روش SUT با دستگاهی پیشرفته و مجهز صورت می گیرد که به دلیل دقت بالا، احتمال آسیب رسیدن به گرافت های برداشت شده را بسیار کاهش خواهد داد. این دستگاه کلیه ساختار فولیکول را بدون کوچکترین آسیب به گرافت مو خارج خواهد کرد.

این روش نیز روشی غیر تهاجمی، با کمترین عوارض ممکن می باشد که عموماً دارای دوران نقاهت کوتاهی در مقایسه با دیگر روش هاست.

آماده سازی گرافت های مو برای کاشت
آماده سازی گرافت های مو برای کاشت

بررسی مراحل کاشت مو در روش Micro FIT

Micro FIT را می توان یکی از بروزترین روش های کاشت مو به شمار آورد. این روش حاصل بهبود ابزارهای مورد استفاده در روش FUE بوده که می تواند نتایج بهتری در کاشت مو را به همراه داشته باشد. MFIT نخستین بار با ظهور ربات کاشت مو ARTAS به دنیای جراحی های زیبایی معرفی شد. با استفاده از این روش، برداشت و کاشت گرافت ها با استفاده از ابزار دقیق بر پایه تکنولوژی روز صورت گرفته که این می تواند بروز عوارض ناشی از کاشت را به حدأقل برساند.

Micro FIT تکنیکی کاملاً غیرتهاجمی محسوب می شود که اثری از هیچگونه زخم،آسیب و یا حتی دردهای ناشی از عمل را بر جای نخواهد گذاشت. همچنین ناحیه استفاده شده به عنوان بانک مو در مدتی بسیار کوتاه ترمیم شده و  به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. در این روش شما نیازی به تراشیدن موی سر نداشته و شاهد بالا رفتن سطح کیفی گرافت های استفاده شده و در نتیجه کاشت مویی طبیعی و زیبا خواهید بود. جالب است بدانید کاشت میکرو اف آی تی نه تنها در کاشت موی سر، بلکه در کاشت ابرو نیز کاربرد دارد.

لازم به ذکر است کاشت مو به روش میکرو اف آی تی هزینه بیشتری نسبت به سایر روش ها خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید با کلینیک تخصصی کاشت مو ساعی می توانید ضمن دریافت مشاوره، بهترین روش کاشت مو متناسب با شرایط خود را انتخاب کرده و شاهد تغییرات شگفت انگیزی باشید!

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 6

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا