کاشت مو

کاشت مو در محل سوختگی

4.7
(12)

یکی از دغدغه های ذهنی افرادی که دچار سانحه سوختگی در ناحیه سر و صورت شده اند، این است که آیا امکان کاشت مو در محل سوختگی وجود دارد؟ پاسخ این پرسش مثبت است. واقعیت این است که سوختگی در این افراد مانعی برای کاشت مو نیست؛ در صورتی که شما دچار سوختگی در ناحیه سر و صورت شده اید، از کاشت مو نا امید نباشید. امکان کاشت مو برای شما وجود دارد.

البته عوامل مختلفی بر کیفیت و نتیجه نهایی کاشت مو در محل سوختگی موثر هستند. ما در این نوشتار این موضوع را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

کاشت مو در محل سوختگی راهی برای پوشاندن اسکارها

کاشت مو در محل سوختگی یکی از راه های از بین بردن اسکارها است. با استفاده از کاشت مو، اسکارها مخفی می شوند. البته از روش های جراحی نیز برای برداشتن بافت اسکار استفاده می شود. با استفاده از جراحی، اسکارهای کوچک کاملا از بین می روند. اسکارهای بزرگ نیز با روش های جراحی، کوچک می شوند. به این ترتیب زیبایی ظاهری فرد به مقدار زیادی به حالت اول بر می گردد.

در شرایطی که اندازه اسکار بزرگ باشد، لازم است که ابتدا با انجام اعمال جراحی اندازه آن ها کوچک شود و سپس روی ناحیه ای که جراحی صورت گرفته، کاشت مو انجام شود. به این ترتیب اثرات اسکار و سوختگی مخفی می شوند. البته تصمیم گیری در رابطه با اقدامات ضروری کاملا به نظر پزشک جراح بستگی دارد.

محدودیت های در کاشت مو در محل سوختگی

همان طور که بیان شد، امکان کاشت مو در محل سوختگی وجود دارد؛ اما برخی عوامل در تعیین کیفیت کاشت مو و دست یابی به هدف نهایی از کاشت مو در این محل، تاثیرگذارند.

در صورتی که درجه سوختگی بسیار شدید باشد، خونرسانی در پوست به دلیل از بین رفتن عروق خونی ضعیف خواهد بود. در این شرایطی که خونرسانی در پوست سر ضعیف باشد، فولیکول ها امکان تغذیه مناسب مو را ندارند. بنابراین موهای کاشته شده، دچار ریزش می شوند. فولیکول ها، وظیفه تغذیه مو را برعهده دارند. برای بهبود کیفیت کاشت مو، لازم است که خونرسانی به مو بهبود یابد.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

محدودیت دیگر در کاشت مو در محل سوختگی، تراکم کمتر نسبت به پوست سالم است. به طور کلی تراکم مو پس از کاشت در محل سوختگی نسبت به پوست سالم کمتر است؛ اما ممکن است پزشک با استفاده از جراحی های اولیه، وسعت ناحیه سوختگی را کاهش دهد. به این ترتیب کیفیت کاشت مو بهتر می شود.

انواع سوختگی

سوختگی بر اساس شدت به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • ضخامت نسبی: در سوختگی با ضخامت نسبی، سوختگی محدود به اپیدرم فوقانی پوست است و بافت های زیرین پوست هنوز سالم هستند. در سوختگی با ضخامت نسبی، پوست به مرور ترمیم می شود و ویژگی های پوست به حالت اول باز می گردد.
  • سوختگی تمام ضخامت: در سوختگی تمام ضخامت به لایه های زیرین پوست نیز آسیب رسیده است. با توجه به شدت بالای سوختگی در سوختگی تمام ضخامت، ویژگی های پوست به حالت طبیعی بر نمی گردد.

درجه بندی سوختگی

دسته بندی دیگری نیز برای سوختگی وجود دارد. بر اساس شدت سوختگی، سوختگی های به نوع ۱، ۲ و ۳ تقسیم می شوند.

  • سوختگی نوع ۱: سوختگی نوع ۱ در واقع خفیف ترین نوع سوختگی است. در این نوع سوختگی، پوست تغییر رنگ می دهد و قرمز می شود؛ اما تاول نمی زند. سوختگی نوع ۱ خفیف ترین نوع سوختگی و محدود به لایه های خارجی پوست است و معمولا به موها آسیبی نمی رساند.
  • سوختگی نوع ۲: در سوختگی نوع ۲ علاوه بر اینکه پوست قرمز می شود،  تاول می زند و همراه با سوزش و درد شدید است. درد بسیار شدید، مشخصه بارز این نوع سوختگی است. در صورتی که سوختگی نوع ۲ به خوبی مراقبت نشود، ممکن است منجر  به عفونت شود.
  • سوختگی نوع ۳: در سوختگی نوع ۳ شدت سوختگی از دو نوع قبلی بیشتر است. بافت های زیر پوست نیز در سوختگی نوع ۳ تخریب می شوند و عصب قسمت سوخته شده از بین می رود. با توجه به اینکه اعصاب پوست از بین می روند، در این نوع سوختگی فرد احساس درد نمی کند. فولیکول های مو در سوختگی نوع ۳ به طور کامل از بین می روند.

در سوختگی های شدید از نوع سوختگی نوع ۳ نیز این امکان وجود دارد که با ترمیم بافت های عمیق پوست و ایجاد رگ های خونی در این لایه ها، فولیکول ها را به محل سوختگی پیوند زد. سوختگی نوع ۱ و ۲ از نوع ضخامت نسبی و سوختگی نوع ۳ از نوع ضخامت کامل هستند.

کیفیت کاشت مو در محل سوختگی چگونه است؟

در شرایطی که فرد آگاهی دقیق و درستی از فرآیند کاشت مو در محل سوختگی و نتایج احتمالی آن داشته باشد، انتظارات او از کاشت مو واقع بینانه تر خواهد بود. در این صورت او بعد از کاشت مو احساس رضایت بیشتری می کند.

اساس کاشت مو در پوست سالم و سوخته یکسان است؛ اما با این وجود کاشت مو در شرایط سوختگی پوست سر تفاوت هایی نیز با پوست طبیعی دارد که باعث کاهش کیفیت کاشت مو در پوست سوخته می شود. این تفاوت ها به شرح زیر هستند:

  • با توجه به اینکه در سوختگی های شدید، بافت اسکار دارای عروق خونی نیست، کیفیت کاشت مو و تراکم حاصل از آن به اندازه پوست سالم نیست. در چنین شرایطی ابتدا چند فولیکول کاشته می شوند که شانس موفقیت بررسی شود؛
  • در محل اسکار، معمولا پوست سفت، ضخیم و غیرطبیعی است. این بافت های سفت بر شکل و جهت رویش موها، تاثیر زیادی دارند. به این ترتیب ممکن است که موها در جهت دلخواه رشد نکنند و حتی جهت خواب موهای کاشته شده با موهای طبیعی تغییر اساسی داشته باشند. در نتیجه موها بعد از کاشت ظاهری طبیعی نخواهند داشت؛
  • با توجه به شرایط خاص پوست در این حالت، کاشت مو در محل سوختگی حداقل نیاز به دو جلسه دارد. توصیه می شود که کاشت مو را در چند جلسه با تراکم کم انجام داد. به عنوان مثال در فاصله زمانی ۶ الی ۸ ماهه کاشت مو انجام شود. به این ترتیب نتیجه بهتری حاصل می شود؛
  • در سوختگی های شدید، عروق خونی در لایه های میانی پوست کم هستند یا اصلا وجود ندارند. بنابراین عمق کاشت گرافت ها باید در نواحی سوخته عمیق باشد که ریشه آن ها به عروق خونی پوست برسد.

وضعیت بانک موی فرد در کاشت مو در محل سوختگی همانند کاشت مو در پوست سالم اهمیت دارد. در صورتی که فرد بانک موی قوی داشته باشد و تعداد گرافت های دارای دو و سه تار موی در سر بیشتر باشد، امکان ایجاد تراکم بیشتر و پوشاندن بهتر محل سوختگی فراهم می شود.

در شرایطی که کاشت مو در محل سوختگی انجام می شود، موهای کاشته شده نیاز به نگهداری و مراقبت های دقیق تری دارند. با توجه به اینکه خونرسانی در پوست سوخته شده ضعیف تر از پوست سالم است، گرافت های کاشته شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند. تمامی توصیه های پزشک بعد از کاشت مو باید به صورت دقیق و با جدیت زیاد، انجام شود. مرطوب و گرم نگه داشتن نواحی کاشت مو، یکی از توصیه های مهم در این رابطه است.

در انتخاب کلینیک و جراح حساس باشید

شدت و درجه سوختگی یک نکته مهم در کاشت مو در محل سوختگی است. در سوختگی های درجه ۱ یا سوختگی های ضخامت نسبی که به موها آسیبی نمی رسد و بافت پوست نیز به حالت قبل برمی گردد. هرچقدر شدت سوختگی کمتر باشد، شانس و احتمال دست یابی به نتیجه مطلوب تر بیشتر است. اما با توجه به وجود بافت های سفت و ضخیم در محل اسکار و خونرسانی ضعیف در محل سوختگی، تراکم و کیفیت کاشت مو به اندازه کاشت مو در پوست سالم نیست و ممکن است، ظاهر و خواب موهای کاشته شده با خواب موهای طبیعی متفاوت باشد.

با توجه به این شرایط، پیچیدگی کاشت مو در محل سوختگی از کاشت مو در پوست سالم بیشتر است. کاشت مو در محل سوختگی نیاز به دقت و تبحر بیشتر جراح دارد. همان طور که بیان شد، در برخی مواقع با توجه به گستردگی اسکارها نیاز است که پزشک با انجام اعمال جراحی، ناحیه سوختگی و اسکارها را کوچکتر کند و سپس کاشت مو انجام شود. در این صورت نتیجه مطلوب تری از کاشت مو حاصل می شود.

مهارت پزشک جراح در نتیجه نهایی کاشت مو تاثیر زیادی دارد. انجام اقدامات اولیه مناسب مانند جراحی های پلاستیک به منظور کوچک کردن وسعت ناحیه سوختگی و اسکارها، انتخاب روش مناسب برای کاشت مو، برداشت گرافت های دارای ۲ الی ۳ تار مو به منظور ایجاد تراکم حداکثری، از جمله اقداماتی هستند که به تجربه و مهارت پزشک بستگی دارند و در نتیجه نهایی کاشت مو تاثیرگذارند.

در صورتی که شما دچار سوختگی در ناحیه سر یا صورت شده اید و نیاز به مشاوره در این زمینه دارید، متخصصان و پرسنل کارآزموده و دوره دیده کلینیک تخصصی ساعی، آماده مشاوره و پاسخ به سوالات شما در این زمینه هستند.

  • جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108
    • مشاوره خدمات زیبایی : 09198528528
    • صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای ها 12

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا