کاشت مو

دستگاه کاشت موی رباتیک ARTAS

5
(9)

دستگاه کاشت موی رباتیک  ARTAS تغییر و تحولی را در کاشت مو به روش FUE ایجاد کرده است. این دستگاه یک سیستم کاشت مو پیشرفته و کم تهاجمی است. در این سیستم از فن آوری هوش مصنوعی برای حصول نتایج کاشت مو با ظاهری طبیعی و ظریف، بدون ایجاد اسکار استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه پوست سر به خوبی تجزیه و تشریح می شود و بهترین گرافت ها برای پیوند مشخص می شوند. سپس با دقت بالای دستگاه مشخص می شود که کدام مناطق برای کاشت مو مناسب تر هستند. به طور کلی با دستگاه رباتیک ARTAS امکان کاشت مو به روش FUE با سرعت و دقتی بی نظیر فراهم شده است.

دستگاه کاشت مو ARTAS توسط مهندسین شرکت Restoration Robotics در کالیفرنیا ساخته شده است و در سال ۲۰۱۱ به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) رسیده است. به دلیل مسئله تحریم، این دستگاه هنوز در کشور ما مورد استفاده قرار نمی گیرد و مطالب این مقاله صرفا به منظور آگاهی شما خواننده گرامی است.

کاشت مو ARTAS چگونه کار می کند ؟

سیستم پیوند موی رباتیک ARTAS مهم ترین پیشرفت فنی در زمینه کاشت موی FUE از زمان آغاز برداشت واحد فولیکولار است. در سیستم ARTAS با استفاده از یک فن آوری تصویربرداری پیچیده و الگوریتم های هوشمند، بهترین واحدهای فولیکولی با بیشترین احتمال بقا، برای پیوند انتخاب می شوند.

کاشت مو با دستگاه ARTAS نیز یکی دیگر از روش های کاشت مو بر پایه FUE است. با این تفاوت که روش های قدیمی کاشت مو که بر پایه FUE هستند، توام با دردسر و زحمت زیادی برای جراح هستند. جراح باید در جلسات کاشت مو، هزاران فولیکول مو را از ناحیه برداشت استخراج کند و در ناحیه کاشت قرار دهد. در فن آوری ARTAS، تمامی مراحل برداشت و کاشت توسط ربات های پیشرفته و با دقت کامل انجام می شود و خطاهای انسانی از قبیل خستگی در کاشت مو تاثیری ندارد. به عبارت دیگر دقت و ظرافت در تمام مراحل به یک اندازه است.

این سیستم شامل یک سیستم استریوسکوپی متشکل از چند دوربین پیشرفته با وضوح ۴۴ میکرون است. با توجه به بازوی هفت محوره دستگاه، پزشک قادر است که از امکانات اتوماتیک دستگاه به بهترین نحو برای کاشت مو استفاده کند.

کاشت مو با ربات آرتاس

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

سیستم کاشت مو رباتیک ARTAS  از موهای موجود بیمار حفاظت می کند و نسبت به سایر روش های کاشت مو در ناحیه کاشت و اهدا، طبیعی ترین ظاهر ممکن را ایجاد می کند.

سیستم دیداری استریوسکوپی متشکل از چند دوربین در سیستم ARTAS با توجه به وضوح بالا در حد ۴۴ میکرون، هر واحد فولیکولی را به طور دقیق تجزیه و تحلیل می کند. این سیستم ویژگی های اصلی گرافت های مو را با سرعت ۶۰ بار در ثانیه شناسایی می کند.

فن آوری تنظیم و ترازبندی دستگاه با توجه به دقت بالای دستگاه، برداشت هر واحد فولیکولی را در بهترین زاویه انجام می دهد.

کاندید مناسب روش ARTAS

به طور کلی کاشت مو با دستگاه ARTAS گزینه مناسبی برای اکثر زنان و مردان است و در افرادی که دچار طاسی نقطه ای یا کم پشتی مو هستند، توصیه می شود. با توجه به دوران نقاهت بسیار کوتاه در این روش، استفاده از دستگاه کاشت مو ARTAS در افرادی که با توجه به شرایط، ترجیح می دهند بلافاصله بعد از کاشت مو فعالیت های روزانه خود را شروع کنند، روش مناسبی است.

 این روش برای بیمارانی که ترجیح می دهند موهای سر خود را برای کاشت مو نتراشند، یکی از مناسب ترین روش ها است.

  • کاشت مو رباتیک با استفاده از سیستم ARTAS برای افرادی که در مراحل پیشرفته ریزش مو قرار دارند، توصیه نمی شود.
  • علاوه بر این کاشت مو رباتیک ARTAS در افرادی که دچار ریزش مو ناشی از دارو، استرس یا درمان هایی از قبیل شیمی درمانی هستند، توصیه نمی شود. زیرا ریزش مو حاصل از این عوامل قابل برگشت است.
  • همچنین این روش کاشت مو برای بیمارانی که موهای روشن دارند و تمایلی به رنگ کردن این موها ندارند، توصیه نمی شود. سیستم ARTAS قادر به شناسایی موهای تیره است.

مراحل کاشت مو با ربات آرتاس

  • بررسی سر توسط ARTAS و انجام شبیه سازی

در این مرحله با استفاده از ربات ARTAS پس از بررسی های دقیق و با استفاده از دوربین های مدرن، یک مرحله شبیه سازی بر اساس ساختار موی هر فرد انجام می شود. با استفاده از این شبیه سازی فرد این امکان را دارد که قبل از کاشت مو، ظاهر خود را ببیند و در این زمینه مشورت لازم را با پزشک خود داشته باشد.

بر اساس بررسی های انجام شده و شبیه سازی صورت گرفته در این مرحله، تعداد گرافت های مورد نیاز برای کاشت بر اساس الگوی ریزش موی بیمار تخمین زده می شود. با توجه به گرافت های مورد نیاز الگوریتم ها و اطلاعات لازم نیز به دستگاه داده می شود.

بررسی گرافت های مو توسط ربات ارتاس

  • آماده سازی

از آمادگی های قبل از کاشت مو با استفاده از سیستم ARTAS کوتاه کردن موها است. طول موها حدود ۱ میلی متر یا کوتاه تر باید باشد. کوتاه کردن موها امکان شناسایی و بررسی دقیق تر فولیکول ها توسط دستگاه تصویربرداری را فراهم می کند. ضدعفونی کردن و بی حسی سر در این روش کاشت مو نیز مانند سایر روش های کاشت مو، قبل از اقدام به برداشت و کاشت فولیکول ها انجام می شود.

  • برداشت فولیکول ها

هر گرافت مو شامل ۱ الی ۴ فولیکول می شود. همه این فولیکول ها از یک منفذ استخراج می شوند. در واقع یک گرافت شامل چند فولیکول می شود. در روش های قدیمی تر کاشت مو مبتنی بر FUE، گرافت های مو که متشکل از چند فولیکول هستند، از بانک مو برداشت می شوند و در منطقه کاشت مو قرار داده می شوند. در دستگاه کاشت مو ARTAS هر واحد فولیکولی جداگانه استخراج می شوند. به این ترتیب امکان ایجاد پیوندهای کوچک تر و ظریف تر فراهم می شود و موها نیز بعد از کاشت ظاهری طبیعی تر خواهند داشت.

در دستگاه رباتیک ARTAS یک سیستم دیداری استریوسکوپی با کیفیت بالا برای شناسایی و تجزیه و تحلیل بهترین گرافت های مو استفاده می شود. با استفاده از این فن آوری استراتژیک مشخص می شود که کدام گرافت ها برای ایجاد ظاهر طبیعی تر یا به عبارت بهتر طبیعی ترین حالت ممکن در موها مناسب هستند.

با توجه به وجود پانچ های بسیار دقیق با نوک چند وجهی و الگوریتم سرعت متغیر و قابل کنترل در ایجاد شیارها، این امکان فراهم می شود که فولیکول ها با کمترین آسیب استخراج و کاشته شوند. در چنین شرایطی محکم ترین پیوند مو انجام می شود.

برداشت گرافت های مو توسط ربات آرتاس

با توجه به پیشرفت های حاصل شده در این فن آوری مدرن، عوارض برداشت و اسکارها در منطقه اهدا یا بانک مو به حدی کم است که منطقه اهدا تقریبا دست نخورده به نظر می رسد و تشخیص آن برای دیگران غیر ممکن است.

الگوریتم ها و اطلاعات مورد نیاز برای برداشت فولیکول ها بر اساس بررسی های انجام شده توسط دستگاه ربات ARTAS در جلسه مشاوره تعیین شده است. بر اساس الگوریتم های داده شده به هوش مصنوعی، برداشت فولیکول ها صورت می گیرد. تعداد فولیکول های مورد نیاز نیز توسط دستگاه مشخص شده است. در صورتی که حین فرآیند کاشت مشخص شود که به فولیکول های بیشتری برای تراکم حداکثری نیاز است، پزشک متخصص که مهارت کار با دستگاه کاشت مو ARTAS را دارد، الگوریتم بیشتری را به سیستم وارد می کند.

  • کاشت گرافت های برداشت شده

فولیکول های برداشت شده از ناحیه اهدا، در سایت گیرنده قرار داده می شوند. علاوه بر این که فن آوری ARTAS با توجه به هوشمندی قابل توجه، بهترین گرافت ها را برای برداشت شناسایی می کند. به طور همزمان بهترین سایت های کاشت گرافت را نیز شناسایی می کند و گرافت های برداشت شده را در این محل ها قرار می دهد. سیستم ARTAS قابلیت ایجاد سایت های گیرنده در پشت خط مو را دارد؛ اما نکته قابل توجه این است که این سیستم قادر به ایجاد سایت های گیرنده در خط مو و تاج نیست. مهارت یک پزشک باتجربه و ماهر در این زمینه بسیار مهم است.

دستگاه ARTAS ویژگی هایی از قبیل موقعیت، زاویه، جهت گیری و اندازه  گرافت ها را  به خوبی تجزیه می کند و بهترین عمق و زاویه کاشت را که متناسب با موهای بیمار است، تعیین می کند.

در صورت لزوم پزشک این امکان را دارد که تنظیماتی به دستگاه بدهد که عمل برداشت و کاشت گرافت ها به صورت دقیق تر انجام شود.

مزایای شگفت انگیر آرتاس

کاشت مو رباتیک ARTAS مدرن ترین تکنولوژی کاشت مو است. بدیهی است که با توجه به فن آوری پیشرفته این دستگاه، کاشت مو با این روش مزایای بسیار زیادی داشته باشد. برخی از بزرگ ترین مزایای این روش کاشت مو به صورت زیر فهرست می شوند:

  • این روش معمولا بدون درد است؛
  • کاشت مو با دستگاه کاشت مو ARTAS یک روش غیرتهاجمی و بدون نیاز به بخیه است و خونریزی را در پی ندارد؛
  • با توجه به استفاده از الگوریتم هوشمند رباتیک و مجهز بودن به سیستم دیداری استریوسکوپی چند دوربینی با وضوح بسیار بالا، امکان شناسایی و تجزیه و تحلیل دقیق فولیکول ها و برداشت بهترین فولیکول ها فراهم شده است؛
  • سیستم هوشمند ARTAS فولیکول های مو را شناسایی و از آن ها محافظت می کند. این قابلیت دستگاه به ایجاد ظاهری طبیعی در ناحیه اهدا و کاشت کمک بسیار زیادی می کند؛
  • با توجه به فن آوری پیشرفته دستگاه، برداشت و کاشت گرافت ها در بهترین زاویه و عمق انجام می شود که سبب ایجاد ظاهری طبیعی در موها می شود؛
  • دقت و ظرافت در تمام مراحل کاشت مو با این روش یکسان است و خطای انسانی ناشی از خستگی در آن تاثیری ندارد؛
  • دوران نقاهت در این روش کاشت بسیار سریع تر از سایر روش ها است؛
  • نتایج کاشت مو با استفاده از دستگاه کاشت مو ARTAS کامل، ماندگار و طبیعی است.

کاشت مو در کلینیک ساعی با دستگاه آرتاس

معایب آرتاس ؟!

با توجه به مزایای بسیار زیاد این روش کاشت به نظر می رسد که معایب آن قابل چشم پوشی باشد. معایب این روش کاشت مو عبارتند از:

  • یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف این روش کاشت مو این است که این روش کاشت مو فقط در بیمارانی قابل استفاده است که موهایی با حالت صاف و تیره رنگ دارند؛
  • این روش کاشت مو فقط قادر به برداشت موها از پشت و کناره های سر است. در صورتی که پشت و کنار های سر موها کم پشت باشند، استفاده از دستگاه کاشت مو ARTAS امکان پذیر نیست؛ البته قابل ذکر است که پشت سر و کناره های گوش، بهترین مناطق شناخته شده برای برداشت فولیکول ها یا به عبارت دیگر، بهترین مناطق اهدا هستند؛
  • سرعت کاشت مو با استفاده از این دستگاه چندان بالا نیست. یک متخصص ماهر سرعتی بالاتر از کاشت مو با سیستم ARTAS دارد؛
  • درصد بقا و ماندگاری فولیکول ها در کاشت مو با دستگاه ARTAS حدود ۶۰ درصد است. در صورتی که در روش های کاشت موی FUT و کاشت موی FIT بقا و ماندگاری فولیکول ها به ۹۵ الی ۹۷ درصد می رسد.

سوالات متداول

در این قسمت به برخی سوالات متداول در رابطه با کاشت مو با استفاده از دستگاه کاشت مو ARTAS  پاسخ داده می شود. امیدواریم شما نیز پاسخ سوالات خود را در این بخش دریافت کنید.

چه مدت برای مشاهده نتایج کاشت مو با استفاده از سیستم ARTAS زمان لازم است؟

موهای تازه کاشته شده، ۳ ماه بعد از کاشت قابل مشاهده هستند. بعد از ۶ ماه تغییرات محسوس در موها مشاهده می شود؛ بین ۶ الی ۹ ماه بعد از کاشت مو، قابل توجه ترین نتایج حاصل می شود.  با این حال کیفیت نتیجه نهایی و زمان آن برای افراد مختلف متفاوت است و به ویژگی های فردی اشخاص نیز بستگی دارد.

آیا برای کاشت مو با این روش نیاز به تراشیدن موها است؟

در این روش موها باید کوتاه شوند. کوتاه شدن موها کمک می کند که بررسی و تجزیه فولیکول ها به طور دقیق انجام شود. لازم است که بیماران در این زمینه دستورالعمل های ارائه شده  توسط پزشک را در نظر داشته باشند.

دوران نقاهت کاشت مو با دستگاه ARTAS چقدر است؟

با توجه به دقت میکرونی که توسط این دستگاه رباتیک دقیق و ظریف ارائه می شود، کاشت مو با استفاده از این دستگاه به نوعی یک کاشت مو حداقل تهاجمی است و بیمار ظرف یکی دو روز بعد از کاشت مو برنامه کاملا عادی زندگی خود را داشته باشد. ناحیه اهدا در مدت یک هفته به صورت بخش هایی با موهای کوتاه مشاهده می شود که از سایر مناطق غیرقابل تشخیص است.

آيا در دستگاه کاشت مو ARTAS عوارض روش های قدیمی تر مشاهده می شود؟

با توجه به طراحی ارگونومیک فشرده و ساده دستگاه، عوارض کاشت مو با این روش به حداقل می رسد؛ اما اثرات بی حسی ممکن است برای مدتی همراه بیمار باشد. معمولا در این روش کاشت نیز همانند سایر روش  های کاشت مو از بی حسی موضعی استفاده می شود و معمولا بیمار احساس درد نمی کند. در صورتی که بیمار حین فرآیند کاشت احساس درد بیشتری کند، ممکن است از داروهای بی حسی بیشتری استفاده شود.

تورم  و قرمزی بعد از کاشت مو نیز معمولا در بیماران مشاهده می شود. مدت ۱ الی ۳ روز زمان نیاز است که تورم مشاهده شده به طور کامل فروکش کند. خونریزی، عفونت، خارش در کاشت مو با این دستگاه نیز مشاهده می شود.

آیا نتایج کاشت مو با دستگاه ARTAS دائمی است؟

در این روش کاشت مو، فولیکول های مو  بعد از کاشت، تحت تاثیر عوامل ریزش مو در سایت کاشت مو قرار نمی گیرند و به همان روند رشد مو در منطقه اهدا ادامه می دهند. فولیکول های مو در منطقه اهدا، مقاوم ترین فولیکول ها در برابر عوامل ریزش مو در فرد هستند.

دستگاه کاشت مو ARTAS، کاشت مو را در چه مدتی انجام می دهد؟

مدت زمان مورد نیاز برای کاشت مو علاوه بر روش کاشت مو به ویژگی های فردی از قبیل وسعت منطقه طاسی نیز بستگی دارد. به طور کلی کاشت مو با دستگاه ARTAS به ۵ الی ۷ ساعت زمان نیاز دارد.

با توجه به اینکه در بررسی های اولیه توسط سیستم هوشمند رباتیک انجام می شود، معمولا مدت زمان مورد نیاز قبل از عمل به طور دقیق مشخص می شود.

همان طور که در ابتدای نوشتار نیز تاکید شده است، با توجه به تحریم های همه جانبه علیه کشور عزیزمان، این دستگاه در کشور ما مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ اما آشنایی با جدیدترین روش ها و تکنولوژی در تمامی زمینه ها از قبیل کاشت مو برای همه افراد لازم به نظر می رسد. مطالب این نوشتار نیز به منظور افزایش آگاهی خوانندگان محترم است.

  • جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108
    • مشاوره خدمات زیبایی : 09198528528
    • صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 9

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا