کاشت مو

زمان آغاز کاشت مو به روش سلول های بنیادی ( FCI )

4.8
(32)

یکی از روش های جدید در کاشت مو روش FCI است. نام کامل این روش Follicular Cell Implantation است. همان طور که از این کلمات مشخص می شود، روش FCI در واقع کاشت مو از طریق دستکاری فولیکول های مو است. ما قصد داریم در این نوشتار شما را با این دستاورد انسان آشنا کنیم.

قبل از اینکه به توضیح بیشتری در رابطه با آن بپردازیم، باید این نکته را بیان کنیم که کاشت مو به روش FCI، فعلا در حد تئوری و بررسی های آزمایشگاهی بوده و هنوز وارد فاز انسانی نشده است. دانشمندان و متخصصان این حوزه ابراز امیدواری کرده اند که آغاز تست فاز انسانی این روش در ابتدای سال ۲۰۲۳ در کشور های اروپایی آغاز گردد. لطفا با ما همراه باشید و با این روش کاشت مو بیشتر آشنا شوید.

لازم به ذکر است که FCI جزو روش های نوین کاشت بوده و در حال حاضر امکان ارائه خدمات کاشت مو با این روش در کلینیک ساعی وجود ندارد.

اساس کاشت مو به روش FCI

شما هر مقاله ای که از روش های کاشت مو بخوانید، قطعا کلمه فولیکول را می شنوید. در چندین روش مختلف در دنیا، به صورت غیر مستقیم و از طریق فولیکول، کاشت مو را افزایش می دهند؛ اما کاشت مو به روش FCI، با دستکاری مستقیم فولیکول انجام می شود و فولیکول ها در آن نقش اصلی را دارند.  شاید خالی از لطف نباشد که در ابتدای شرح روش کاشت مو به روش FCI، توضیح مختصری در رابطه با فولیکول داشته باشیم.

فولیکول ها در قسمت پایینی آن بخشی از مو که ما می بینیم قرار دارند. به عبارت دیگر فولیکول ها بالاتر از ریشه مو و پایین تر از قسمت خارجی مو (تارهای مو که قابل مشاهده هستند) قرار دارند. وظیفه اصلی فولیکول ها رساندن مواد غذایی به تارهای مو است. بنابراین با آسیب دیدن فولیکول ها، مواد غذایی لازم برای رشد موها تامین نمی شود و رشد آن ها متوقف می شود.

در این روش، فولیکول های مو را از بانک مو در پشت سر خارج می کنند و آنها را در محیط مناسب آزمایشگاهی قرار می دهند. در دیگر روش های کاشت مو، فولیکول ها از منطقه اهدا یا منطقه برداشت در سر استخراج می شوند و در منطقه کاشت، قرار داده می شوند؛ اما در کاشت مو به روش FCI، فولیکول های استخراج شده را به آزمایشگاه می برند و شرایط مناسبی برای رشد آنها فراهم می کنند که رشد کنند. سپس این فولیکول های پرورش یافته آزمایشگاهی که قدرت زایش مو دارند را، روی سر می کارند. این فولیکول ها که تقویت شده اند و قدرت رشد مناسبی دارند، روی سر نیز رشد خود را آغاز می کنند و باعث پرپشت شدن موهای فرد می شوند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

کاندید مناسب FCI

با توجه به اینکه در این روش، سلول های فرد جدا شده و در محیط آزمایشگاهی پرورش یافته و تقویت می شوند، امکان تغییر بسیاری از ویژگی های مو وجود دارد. برای افرادی که به دلیل ویژگی موها، استفاده از روش های دیگر برای آن ها نتیجه خوبی نمی دهد، استفاده از این روش مفید خواهد بود. به عنوان مثال در افرادی که موهایی نازک دارند و استفاده از روش های دیگر نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، این امکان را دارند که از این روش کاشت مو استفاده کنند؛ زیرا در روش FCI، فولیکول ها قبل از کاشت در محیط آزمایشگاهی تقویت می شوند. همچنین در افرادی که موهایی چرب، خشک یا نرم دارند، با روش FCI و پس از بهبود ویژگی های مو در آزمایشگاه، کاشت مو انجام می شود.

علاوه بر این، با توجه به اینکه در کاشت مو به روش FCI به فولیکول های زیادی برای کاشت مو نیاز نیست، افرادی که بانک موی قوی ندارند نیز امکان استفاده از این روش را دارند.

معمولا این روش کاشت مو در طیف وسیعی از افراد قابل استفاده است؛ اما به طور کلی کاشت مو در برخی از افرادی که دچار بیماری های خاص پوست و مو شده اند یا در معرض اشعه های رادیواکتیو قرار گرفته اند، موثر نیست.

مراحل کاشت مو به روش FCI

در این قسمت به بررسی مراحل کاشت مو به روش FCI  می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این روش کاشت مو با ما همراه باشید.

  • مرحله اول: معاینه و بررسی توسط پزشک

روش های متنوعی برای کاشت مو وجود دارد. در جلسات معاینه مشخص می شود که کدام روش برای فرد متقاضی مناسب تر است. پزشک با توجه به شرایط فرد و با آگاهی که نسبت به روش های مختلف کاشت مو دارد، بهترین روش کاشت مو را برای بیمار تعیین می کند.

با توجه به اینکه اساس کار کاشت مو به روش FCI، تقویت فولیکول ها است؛ به نظر می رسد افراد زیادی کاندیدای مناسبی برای این روش کاشت مو باشند.

  • مرحله دوم: برداشت فولیکول ها

در صورتی که پس از معاینات اولیه، کاشت مو به روش FCI، روش مناسبی برای فرد تشخیص داده شود،  برداشت فولیکول ها انجام می گیرد. تعداد فولیکول هایی که استخراج می شوند، چندان زیاد نیست؛ زیرا از آنجایی که سلول های موجود در ریشه مو، سلول های بنیادی یا زایا هستند، با تعداد کمی فولیکول، رشد زیادی حاصل می شود. عناصر و مواد مغذی که در محیط آزمایشگاهی به این سلول ها رسانده می شود، سبب رشد بهتر و سریع تر و تکثیر آن ها می شود.

قابل ذکر است که انتخاب و برداشت فولیکول ها از پشت یا کناره های سر دو دلیل اصلی دارد. اولا، ریزش مو در پشت و کناره های سر بسیار کمتر از بالای سر است؛ به عبارت دیگر فولیکول های این قسمت از سر، سالم تر از سایر قسمت ها هستند. ثانیا، برداشت فولیکول ها از پشت سر، همراه با درد کمتری است.

مراحل کاشت مو به روش FCI

  • مرحله سوم: تکثیر سلول مو

در کاشت مو به روش FCI از توانایی زایش سلول ها به منظور ایجاد سلول های کافی برای رشد تعداد زیادی از فولیکول های جدید استفاده می شود. فولیکول های جدید کشت شده توسط سلول های DP همراه با اپیدرم موجود در پوست سر ایجاد می شوند. به این ترتیب فولیکول های جدید، ترکیبی از سلول های کاشته شده و اپیدرم هدف هستند.

در حال حاضر کاشت مو به روش FCI، اتولوگ است؛ به این معنی که در این روش از سلول های خود فرد برای تکثیر فولیکول ها استفاده می شود و این امکان وجود ندارد که فولیکول های موی فردی برداشته شود و آن را در محیط آزمایشگاه پرورش دهند و این فولیکول ها برای فرد دیگری استفاده شوند؛ البته ممکن است که در آینده در کاشت مو به روش FCI، از فولیکول های یک فرد برای رشد موها در فرد دیگری استفاده کرد.

فرآیند برداشت فولیکول ها سرپایی و مقدار فولیکول های برداشت شده، بسیار کم است. از همین تعداد کم فولیکول، برای رشد و تکثیر چند هزار فولیکول جدید استفاده می شود.

پس از اینکه سلول ها در آزمایشگاه کشت و تکثیر داده شدند، جمع آوری می شوند و در سر فرد کاشته می شوند.

  • مرحله چهارم: کاشت فولیکول مو

پس از استخراج فولیکول ها و تکثیر آن ها در محیط آزمایشگاه، نوبت به کاشت آن ها روی سر می رسد. بین فرآیند تکثیر فولیکول ها و فرآیند لانه گزینی، بازه زمانی وجود دارد که مدت آن به عوامل مختلفی از قبیل جنس مو، ویژگی های فولیکول، تعداد فولیکول های لازم و وسعت منطقه کاشت مو بستگی دارد.

با توجه به تفاوت این ویژگی ها در افراد مختلف، فرآیند رشد در برخی افراد بسیار آهسته انجام می شود و ممکن است چندین ماه طول بکشد که فولیکول ها رشد کنند و آماده استفاده در فرآیند لانه گزینی شوند. در برخی افراد نیز سرعت رشد و تکثیر سلول ها بسیار زیاد است و فقط چند هفته زمان می برد که سلول ها برای کاشت آماده شوند.

قبل از اینکه سلول های جدید در سر فرد، کاشته شوند، سر بی حس می شود. با استفاده از داروهای بی حسی دیگر فرد حین کاشت فولیکول های جدید، احساس درد نمی کند. سپس بخشی از سر که با مشورت بیمار و پزشک برای کاشت مو در نظر گرفته شده است، علامت گذاری می شود. در این ناحیه حفره هایی ظریف و دقیق به منظور کاشت فولیکول ها ایجاد می شوند.

در مرحله بعد فولیکول های آماده شده درون سوراخ ها قرار داده می شوند. کاشت فولیکول ها در این روش کاشت در یک یا چند جلسه انجام می شود. این موضوع بستگی به عوامل زیادی از قبیل وسعت منطقه کاشت و شدت ریزش مو دارد.

کاشت مو به روش FCI - مرحله تکثیر

کاشت مو به روش FCI چه مزایایی دارد؟

کاشت مو با استفاده از این روش، مزایای زیادی نسبت به دیگر روش های کاشت مو از قبیل کاشت مویSUT، میکروگرافت، FUT و دیگر روش ها دارد. ما در این بخش برخی مزایای کاشت مو به روش FCI را بیان می کنیم. برخی مزایای کاشت مو به روش FCI عبارتند از:

  • با توجه به اینکه اساس کار این روش، استفاده از سلول های بنیادی فرد است، رشد موها در آن دائمی خواهد بود. در صورتی که در روش های دارویی این گونه نیست؛
  • در این روش امکان ایجاد تراکم های زیاد وجود دارد و حجم موهای کاشته شده بسیار بیشتر از فولیکول های برداشت شده است؛
  • کاشت مو به روش FCI، مشکل افرادی که بانک موی ضعیفی دارند را نیز حل کرده است؛ در روش های دیگر کاشت مو، فولیکول های استخراج شده، مستقیما در سر کاشته می شوند؛ اما این روش، تعداد کمی فولیکول  برداشت و پس از پرورش و تکثیر در محیط آزمایشگاهی، در سر کاشته می شوند؛
  • تعداد فولیکول های کمی در این روش از سر استخراج می شود. این موضوع از دو نظر دارای اهمیت است. اولا برای استخراج تعداد کم فولیکول ها. زمان کمی صرف می شود. ثانیا، دردی که بیمار تحمل می کند در این شرایط بسیار کمتر از زمانی است که تعداد فولیکول های زیادی برداشت می شود؛
  • باقی نماندن جای زخم و اسکار از دیگر مزایای کاشت مو به روش FCI است؛
  • با توجه به اینکه در این روش، فولیکول ها در محیطی سرشار از مواد مغذی قرار داده می شوند، کیفیت و رشد موها بهتر می شود؛

نکته بسیار مهم در رابطه با رشد موها این است که فرآیند رشد موها تدریجی است و برای مشخص شدن اثرات رشد موها بعد از کاشت مو، نیاز به چند ماه زمان است. بسته به مشخصات فردی و ژنتیکی افراد و روش  کاشت مو، این زمان متفاوت است. در هر صورت چند ماه زمان نیاز است که موها به رشد طبیعی خود برسند و نتیجه نهایی کاشت مو حاصل شود.

معایب روش FCI

محققان همواره در تلاش هستند که در روش های جدیدتر، معایب روش های قبلی را برطرف کنند و محدودیت ها را به حداقل برسانند؛ اما با این حال در روش های جدید و پیشرفته نیز معایبی مشاهده می شود.

با توجه به اینکه این روش کاشت مو هنوز وارد فاز انسانی نشده است، معایب آن کاملا مشخص نشده است. شاید همین نکته که این روش هنوز به فاز انسانی نرسیده است، یکی از معایب آن باشد.

یکی دیگر از معایب این روش، طولانی شدن زمان کاشت مو، نسبت به سایر روش ها است. همان طور که بیان شد، در این روش، فولیکول ها بلافاصله بعد از برداشت در سر کاشته نمی شوند. بلکه تعداد محدودی فولیکول برداشته می شوند و در محیط آزمایشگاهی در شرایط مناسب، رشد و تکثیر می یابند. زمان لازم برای رشد فولیکول ها در افراد مختلف متفاوت است.

 بسته به ویژگی های ژنتیکی و مشخصات افراد، فرآیند رشد فولیکول ها از چند هفته الی چند ماه زمان می برد. علاوه بر این کاشت فولیکول ها نیز ممکن است در یک یا چند جلسه انجام شود. بنابراین طولانی شدن زمان کشت فولیکول های فرد در آزمایشگاه و تعداد جلسات کاشت فولیکول های تکثیر شده در سر، از معایب این روش محسوب می شوند.

علاوه بر این، کشت فولیکول های برداشت شده در محیط آزمایشگاهی و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد آن ها، ممکن است سبب افزایش هزینه ها شود.

قبل و بعد از کاشت مو در کلینیک ساعی

هزینه کاشت مو به روش FCI

با توجه به اینکه به دلایل مختلف، استفاده از این روش کاشت مو هنوز به مرحله انسانی نرسیده است، اظهار نظر قطعی راجع به هزینه آن امکان پذیر نیست؛ اما به نظر می رسد با توجه به اینکه نیاز به کشت سلول ها در محیط آزمایشگاهی است، هزینه آزمایشگاه نیز به هزینه های مرسوم در کاشت مو اضافه شود. البته از آنجایی که روش FCI مشکل کاشت مو در افرادی که بانک موی مناسبی ندارند، را حل کرده است، هزینه بیشتر آن قابل چشم پوشی است. بسیاری از افرادی که بانک موی ضعیفی دارند و امکان کاشت مو با سایر روش ها را ندارند با استفاده از این روش، اقدام به کاشت مو خواهند کرد.

هزینه های متاثر از کاشت مو علاوه بر روش استفاده شده به وسعت منطقه کاشت مو و تعداد فولیکول های لازم برای کاشت نیز بستگی دارد. با افزایش وسعت منطقه طاسی تعداد فولیکول های لازم برای کاشت و زمان کاشت مو بیشتر می شود که این عوامل نیز به نوبه خود، افزایش هزینه کاشت مو را به دنبال دارند.

علاوه بر این، برخی افراد تمایل به داشتن موهایی با تراکم بیشتر دارند، در این صورت هزینه های کاشت مو نیز بیشتر می شود.

هزینه کاشت مو در کلینیک های کاشت مو متفاوت است. تفاوت هزینه کاشت در کلینیک های مختلف مربوط به استفاده از تجهیزات و امکانات بهتر و پزشکان با تجربه می شود. برخی از روش های کاشت مو به دلیل در دسترس نبودن امکانات یا به دلیل پیچیدگی در همه کلینیک ها انجام نمی شوند. همچنین برخی روش ها نیازمند مهارت و تجربه پزشک هستند. بنابراین تمامی این عوامل در تعیین هزینه نهایی کاشت مو تاثیرگذار هستند.

 رضایت مراجعه کنندگان به کلینیک ساعی همواره مایه افتخار پزشکان و پرسنل این مرکز بوده است. در صورتی که تصمیم کاشت مو با استفاده از روش های نوین کلینیک ساعی را دارید، از طریق شماره های زیر تماس و وقت مشاوره بگیرید. در جلسات مشاوره، پزشک با انجام معاینات اولیه و تخمین تعداد فولیکول های لازم برای کاشت، هزینه نهایی کاشت مو را مشخص می کند.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.8 / 5. تعداد رای ها 32

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
مطالب بسیار کامل و مفید بود.
چطور میتونم وقت مشاوره کاشت بگیرم؟

کلینیک ساعی
ویرایشگر
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام

با شماره 09193697383 تماس بگیرین و مشاوره رایگان دریافت کنین

هادی
هادی
1 سال قبل

سلام کی به فاز انسانی میرسه؟
من دوبار کاشت مو کردم ولی فایده نداره وسعت زیاده و بانک ضعیفی دارم

کلینیک ساعی
ویرایشگر
1 سال قبل
پاسخ به  هادی

سلام
با شماره 09193697383 تماس بگیرین و مشاوره رایگان دریافت کنین

دکمه بازگشت به بالا