کاشت مو

جلوگیری از ریزش مو بعد از کاشت مو

5
(11)

ریزش مو، یکی از مشکلات شایعی است که این روزها بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. گفته می شود ریختن روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما با افزایش حجم موهای از دست رفته، باید به فکر پیدا کردن راه حلی برای رهایی از ریزش موها بود.

امروزه کاشت مو به عنوان درمان قطعی رهایی از ریزش موها شناخته می شود. این جراحی که با فنون و تکنیک های متفاوتی انجام می شود، نتایج رضایت بخشی برای بسیاری از بیماران به همراه داشته است. با وجود اینکه پیوند موی طبیعی با هدف درمان ریزش مو انجام می شود، اما ریزش مو بعد از کاشت مو، بخشی از روند بازسازی این جراحی به شمار می رود.

ریزش مو بعد از کاشت مو

همه ما انتظار داریم بعد از انجام کاشت مو تراکم موها افزایش پیدا کند و موهایمان جلوه ای زیبا پیدا کنند. شاید کمتر کسی قبل از اقدام به کاشت مو، درباره ریزش مو بعد از کاشت مو چیزی شنیده باشد. بله درست است، بعد از پیوند مو به دلیل شوک ناشی از جراحی کاشت مو، موها برای مدتی دچار ریزش می شوند. این نوع ریزش بعد از جراحی، موقتی است و آسیبی به فولیکول ها وارد نمی کند. پس نگران نباشید، زیرا بعد از مدت زمان مشخصی، رشد مجدد فولیکول ها آغاز می شود.

ریزش مو بعد از کاشت مو
ریزش مو بعد از کاشت مو

چرا بعد از کاشت مو، موها ریزش پیدا می کنند؟

طی فرایند کاشت مو، فولیکول ها از ناحیه بانک مو برداشته می شوند و به نواحی کم تراکم در قسمت جلوی سر پیوند می خورند. جابجا شدن فولیکول ها در این جراحی، باعث ایجاد شوک به موها می شود و به همین دلیل ریزش مو بعد از کاشت مو رخ می دهد.

ریزش ناشی از شوک جراحی بخشی از روند ترمیم و بازسازی موهاست و جای نگرانی ندارد. لازم به ذکر است، در این نوع ریزش مو، فقط ساقه موها شروع به ریختن می کنند و فولیکول ها سالم باقی می مانند. زیرا فولیکول ها 7 تا 10 روز بعد از جراحی در مکان جدید خود جاگیر شده اند.

ریزش بعد از جراحی کاشت مو چه زمانی اتفاق می افتد؟

بطور معمول 2 تا 8 هفته بعد از انجام جراحی ریزش موها شروع می شود و برای مدتی ادامه پیدا می کند. این ریزش، نوعی پاسخ انطباقی بدن در واکنش به تغییرات ناشی از این جراحی است. اغلب بیماران از ریزش مداوم موها بعد از کاشت مو ابراز نگرانی می کنند، اما با اطمینان می توان گفت سرانجام ریزش موها به پایان می رسد و رشد فولیکول های جدید آغاز می شود.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

بخاطر داشته باشید که ریزش بعد از کاشت مو، نشان دهنده آسیب دائمی موها نیست، بلکه این ریزش بخشی از روند ترمیم موهاست که بطور موقت اتفاق می افتد. رشد موهای جدید نیاز به زمان دارد و در افراد مختلف با سرعت متفاوتی آغاز می شود. بطور معمول 4 ماه بعد از جراحی رشد موهای جدید شروع می شود.

ریزش بعد از جراحی کاشت مو
ریزش بعد از جراحی کاشت مو

چگونه می توان ریزش مو را بعد از کاشت مو کاهش داد؟

اگرچه ریزش بعد از پیوند مو امری اجتناب ناپذیر است و در اکثر بیماران رخ می دهد، اما راه هایی برای کاهش بروز آن وجود دارد. برای کاهش میزان ریزش مو بعد از کاشت مو می توان نکات زیر را در نظر گرفت:

  • دارودرمانی

یکی از راهکارهای کاهش میزان ریزش مو بعد از پیوند مو، دارودرمانی است. پزشک معالج شما ممکن است بنابر تشخیص، داروهای متفاوتی برای شما تجویز کند، اما رایج ترین داروهای درمان ریزش مو عبارتند از :

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، نوعی محلول موضعی است که با نام تجاری روگین شناخته می شود. این محلول قادر است با تحریک فولیکل ها، رشد موها را تقویت کرده و ضخامت موها را افزایش دهد. نتایج استفاده از این دارو بعد از گذشت 4 تا 6 ماه خود را نشان می دهد. دوز مصرف این محلول باید طبق دستور پزشک استعمال شود. بنابراین بیماران باید از استفاده خوسرانه این دارو اجتناب کنند.

در اغلب موارد این دارو عوارضی ندارد، اما شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده شامل، سوزش چشم، خارش، قرمزی و تحریک ناحیه مورد استعمال دارو است.

فیناستراید

یکی از داروهایی که بعد از کاشت مو ممکن است برای بیماران تجویز شود، فیناستراید نام دارد. این دارو، مسئول کنترل تولید دی هیدروتستوسترون در بدن است. فیناستراید از تولید بیش از اندازه ترشح این هورمون که مسئول ریزش موی ارثی است، جلوگیری می کند. این دارو اغلب برای درمان ریزش موی مردانه تجویز می شود و برای خانم ها کاربر ندارد. زیرا فیناستراید عامل ایجاد مشکلات جنسی و هورمونی در خانم هاست، به همین دلیل استفاده از این دارو برای خانم ها ممنوع است.

در عوض، فیناستراید از طریق سرکوب تولید هورمون دی هیدروتستوسترون، ریزش موی مردان را کاهش می دهد. این دارو بعد از 3 ماه مصرف نتایج خود را نشان می دهد.

  • پلاسما درمانی یا پی آر پی

پی آر پی یا پلاسما درمانی، روشی موثر برای به حداقل رساندن ریزش موهاست که به تقویت موها نیز کمک می کند. در این روش درمانی، فاکتورهای فعال پلاسمای خون بیماران استخراج شده و به پوست سر تزریق می شود. پلاسما درمانی در 90 درصد مواقع توانسته است ریزش موها را کاهش دهد. این روش درمانی همچنین می تواند به ترمیم زخم ها و سرعت بخشیدن به روند بهبودی موها کمک کند.

  • مزوتراپی مو

ماینوکسیدیل و فیناستراید درمان استاندارد ریزش مو هستند ولی متاسفانه تنها روی ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماران جواب می‌دهند. برخی از افراد نیز نسبت به این داروها حساس هستند و دچار عوارض جانبی می‌شوند. در این موارد می‌توانیم به سراغ روش‌ مزوتراپی برویم که یکی از بهترین راه های تقویت موها بعد از کاشت مو است. مزوتراپی را می‌توانیم از ماه چهارم بعد از کاشت مو انجام دهیم.

در مزوتراپی مو با استفاده از روش‌های مختلف (مثل مزوگان) محلول ویژه‌ای را به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌کنیم. این محلول درمانی حاوی داروها، مواد مغذی، ویتامین‌ها و محرک‌های رشد است. معمولاً محلول مزوتراپی حاوی بیوتین، ویتامین‌های گروه B و ویتامین A، روی، سلنیوم و داروهای مغذی مانند سیلیکون است. همه‌ی این موارد می‌توانند در تقویت موها بعد از کاشت مو موثر باشند.

جهت مشاوره ی رایگان تماس بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 11

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا